Analisis Dampak Penggunaan Chatbot Ai Dalam Pembelajaran Di Kalangan Mahasiswa PGSD Universitas Jambi
DOI:
https://doi.org/10.61255/jupiter.v2i3.461Keywords:
Chatbot AI, Efisiensi Pembelajaran, Interaksi Manusiawi, PGSD, Universitas JambiAbstract
The rapid advancement of Artificial Intelligence (AI) technologies, particularly chatbots, has significantly impacted various aspects of education, including higher education. This study aims to evaluate the impact of AI chatbot utilization on learning among Elementary School Teacher Education (PGSD) students at the University of Jambi. Using a quantitative descriptive research design, data were collected from 100 randomly selected PGSD students through questionnaires, interviews, and observations. The findings indicate that AI chatbots enhance learning efficiency, provide personalized academic support, and increase learning motivation. However, challenges such as contextual understanding limitations and reduced human interaction were also identified. Recommendations include enhancing AI chatbot capabilities and balancing human-machine interactions to optimize educational effectiveness.
Downloads
References
Amala, Y., Thohir, M., Reditiya, V. E., & Sari, N. I. P. (2023). Refleksi Mahasiswa dalam Berkeadaban Digital melalui ChatGPT. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 13(2), 109-128.
Alfaiz, A., & Julius, A. (2023). Dampak Chat GPT (Generative Pre-Trained Transformer) Bagi Dunia Akademik dari Perspektif Psikologi Agentik. Takris: Journal of Community Service, 1(2), 84-90.
Faiz, A., & Kurniawaty, I. (2023). Tantangan Penggunaan ChatGPT dalam Pendidikan Ditinjau dari Sudut Pandang Moral. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 456-463.
Hapudin, M.S. (2019) ‘Manajemen pembelajaran blended learning dalam upaya memperluas aksesibilitas layanan pendidikan’, Journal of Informatics and Communication Technology (JICT), 1(1), pp. 18–24.
Hartati, I. (2020) ‘Strategi Pembangunan Sdm Kementerian Keuangan Republik Indonesia Dalam Menghadapi Tantangan Era Disrupsi 4.0’, Jurnal BPPK: Badan Pendidikan Dan Pelatihan Keuangan, 13(1), pp. 109–129
Iriyani, S. A., Patty, E. N., Akbar, A. R., Idris, R., & Priyudahari, B. A. P. (2023). Studi Literatur: Pemanfaatan Teknologi Chat GPT dalam Pendidikan. UPGRADE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 9-16.
Luthfiyyah, K., Zhafira, L., Nurani, S., & Giwangsa, S. F. (2024). Analisis Peran Artificial Intelligence (AI): ChatGPT dalam Perkuliahan di Kalangan Mahasiswa PGSD Universitas Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1)
Maunah, B. (2015) ‘Implementasi pendidikan karakter dalam pembentukan kepribadian holistik siswa’, Jurnal Pendidikan Karakter, 6(1)
Oktavianus, A. J. E., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2023). Pemanfaatan Artificial Intelligence pada Pembelajaran dan Asesmen di Era Digitalisasi. JURNAL KRIDATAMA SAINS DAN TEKNOLOGI, 5(02), 473-486.
Pontjowulan, P. (2023). Implementasi Penggunaan Media ChatGPT dalam Pembelajaran Era Digital. Educationist: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(2), 1-8.
Ririh, K.R. et al. (2020) ‘Studi Komparasi Dan Analisis Swot Pada Implementasi Kecerdasan Buatan (Artificial Intelligence) Di Indonesia’, Jurnal Teknik Industri, 15(2), pp. 122–133.
Sahabudin, A. (2023). ChatGPT: Sebuah Transformasi Cara Belajar Mahasiswa Studi Kasus: Mahasiswa ITBM Polman di Kabupaten Polewali Mandar. Jurnal e-bussiness Institut Teknologi dan Bisnis Muhammadiyah Polewali Mandar, 3(1), 65-73.
Serdianus, S., & Saputra, T. (2023). Peran Artificial Intelligence Chat GPT dalam Perencanaan Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0. Masokan: Ilmu Sosial dan Pendidikan, 3(1), 1-18.
Thohir, M., Reditiya, V. E., & Sari, N. I. P. (2023). Refleksi Mahasiswa dalam Berkeadaban Digital melalui ChatGPT. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 13(2), 109-128.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Subron Hadid, Ulfa Ramadhani, Silvia Dian, Andi Gusmaulia Eka Putri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.