Analysis Determinants of Entrepreneurial Interest in the Traditional Cake Industry

Authors

  • Jatmiko Wahyu Nugroho Universitas Dhyana Pura
  • Fajriani Azis Universitas Negeri Makassar
  • Hajar Dewantara Universitas Negeri Makassar
  • Andika Isma Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61255/jeemba.v2i1.289

Keywords:

determinant factors, entrepreneurial interest, traditional cake industry

Abstract

This research aims to determine the factors that influence entrepreneurial interest in the traditional cake industry. Empirical study of traditional apang cake entrepreneurs in Datae, Lawawoi sub-district, Watang Pulu sub-district, Sidenreng Rappang district. This research is categorized as Quantitative Descriptive research with a population of 47 kiosks. Data obtained through distributing questionnaires with a Likert scale. The analysis technique used is quantitative analysis and multiple linear regression analysis. The results of the research show that the variables Internal Factors (X1) and External Factors (X2) have a positive and significant effect on Entrepreneurial Interest (Y) in Datae, Lawawoi Village, Watang Pulu District, Sidenreng Rappang Regency. The results of this research can be used as motivation for the community, especially housewives who have an interest in entrepreneurship, to start entrepreneurship in any field to develop creativity and fulfill family life.

Abstract views: 61 , PDF downloads: 59

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Hidaya, A. (2023). Internalisasi Solidaritas Sosial dan Nilai-Nilai Islam melalui Tradisi Weweh. Journal of Economics, Law, and Humanities, 2(2), 151-161.

Ariani, R. P., Ekayani, I. H., Suriani, N. M., & Kusyanda, M. R. P. (2022). Strategi Pengembangan Wisata Kuliner Desa Bukti Berbasis Potensi Lokal. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 19(1), 13-23.

Dettori, A., Floris, M., & Dessì, C. (2020). Customer-perceived quality, innovation and tradition: some empirical evidence. The TQM Journal, 32(6), 1467-1486. https://doi.org/10.1108/tqm-11-2019-0273

Ginting, M., & Yuliawan, E. (2015). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi minat berwirausaha mahasiswa (studi kasus pada STMIK Mikroskil Medan). Jurnal Wira Ekonomi Mikroskil, 5(1), 61-70.

Indarto, I. and Prawihatmi, C. Y. (2021). Faktor-faktor pendorong minat wirausaha startup. Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 14(3), 207. https://doi.org/10.26623/jreb.v14i3.4534

Ismail, M., Thantawi, T. R., & Putra, B. P. (2022). Analisis pengaruh minat pelajar dan mahasiswa berwirausaha sesuai dengan prinsip-prinsip ekonomi dan bisnis islam di masa pandemi covid-19. Sahid Business Journal, 1(02), 9-10. https://doi.org/10.56406/sahidbusinessjournal.v1i02.51

Istiqomah, I., & Andriyanto, I. (2018). Analisis SWOT dalam Pengembangan Bisnis (Studi pada Sentra Jenang di Desa Kaliputu Kudus). BISNIS: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 5(2), 363-382.

Khalid, Z., Utami, I. T., & Hanani, N. (2022). Pengaruh kreatifitas, efikasi diri dan ketahanmalangan terhadap minat berwirausaha. Jurnal Serasi, 20(2), 85. https://doi.org/10.36080/js.v20i2.2109

Kumara, B. (2020). Analisis faktor yang mempengaruhi minat berwirausaha dengan menggunakan media sosial. Jurnal Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 6(1), 52-56.

Melinda, R. D., Yohana, C., & Fadillah, N. (2023). Pengaruh pendidikan kewirausahaan, kreativitas dan motivasi berwirausaha terhadap minat berwirausaha mahasiswa fakultas ekonomi universitas negeri jakarta. SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 2(3), 911-924. https://doi.org/10.54443/sibatik.v2i3.688

Muhammad, Isma, A., & Alisyahbana, A. N. Q. A. (2023). From Kitchen to Digital World: E-Business Implementation Strategies in the Culinary Sector Household Industry. Indonesian Journal of Business and Entrepreneurship Research, 1(3), 147–155.

Mulyanto, K. (2021). Pengaruh Faktor Eksternal dan Internal terhadap Minat Mahasiswa Memilih Karir sebagai Wirausaha. Jurnal Ilmiah Aset, 23(2), 145-153.

Nosita, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat berwirausaha pada mahasiswa stie pancasetia banjarmasin. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 5(3). https://doi.org/10.35972/jieb.v5i3.298

Perwita, A. D. (2019). Peran Wirausaha Pertanian dalam Menghadapi Era Disrupsi Inovasi. In Forum Penelitian Agro Ekonomi (Vol. 37, No. 1, pp. 41-58).

Rahmadi, A. N., & Heryanto, B. (2016). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Program Studi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Kadiri. Ekonika: Jurnal ekonomi universitas kadiri, 1(2).

Rosyidah, S. I. (2022). Analisis potensi sektor ekonomi pada kabupaten dan kota provinsi daerah istimewa yogyakarta. Jurnal Ekonomi, 27(3), 296-316. https://doi.org/10.24912/je.v27i3.1111

Ruswati, I. (2018). Faktor Eksternal dan Faktor Internal terhadap Minat Berwirausaha pada Siswa SMK Yayasan Pendidikan Islam Darussalam Cerme Gresik. Jurnal Riset Entrepreneurship, 1(2), 38-52.

Sarwono, M. j., Sarwono, M. J., Handajani, S., Suwardiah, D. K., & Miranti, M. G. (2022). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat berwirausaha pada siswa smk. Jurnal Sains Boga, 5(1), 15-22. https://doi.org/10.21009/jsb.005.1.02

Selviyani, S. H. & Zurida, L. (2023). Pengaruh produk, harga, lokasi, dan promosi terhadap minat beli pengunjung pusat oleh oleh adrem khas sanden bantul. Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis Indonesia, 3(4). https://doi.org/10.32477/jrabi.v3i4.852

Septianti, D., & Frastuti, M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Berbasis Internet, Motivasi Intrinsik dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Minat Berwirausaha Online Mahasiswa Universitas Tridinanti Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Global Masa Kini, 10(2), 130-138.

Smith, R., Bell, R., & Watts, H. (2014). Personality trait differences between traditional and social entrepreneurs. Social Enterprise Journal, 10(3), 200-221. https://doi.org/10.1108/sej-08-2013-0033

Suasana, I. G. A. K. G. & Warmika, I. G. K. (2023). Pendekatan psikologis dalam menentukan minat berwirausaha mahasiswa. EKUITAS (Jurnal Ekonomi Dan Keuangan), 7(4), 501-520. https://doi.org/10.24034/j25485024.y2023.v7.i4.5807

Wang, X., Yang, H., Han, H., Huang, Y., & Wu, X. (2022). Explore the entrepreneurial process of ai start‐ups from the perspective of opportunity. Systems Research and Behavioral Science, 39(3), 569-580. https://doi.org/10.1002/sres.2867

Wardhani, P. S. N., & Nastiti, D. (2023). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 177-191.

Wiani, A., Ahman, E., & Machmud, A. (2018). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha peserta didik smk di kabupaten subang. Jurnal MANAJERIAL, 17(2), 227. https://doi.org/10.17509/manajerial.v17i2.11843

Wiani, A., Ahman, E., & Machmud, A. (2018). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha peserta didik smk di Kabupaten Subang. Jurnal Manajerial, 17(2), 227.

Yeni, R. I. (2022). Pengaruh e-commerce, social media dan penggunaan sistem informasi akuntansi terhadap pengambilan keputusan berwirausaha. Jurnal Akuntansi, Keuangan Dan Teknologi Informasi Akuntansi, 664-675. https://doi.org/10.36085/jakta.v3i2.3864

Zhang, M. & Song, F. (2021). Cultivation of entrepreneurial psychology and innovation ability by new media art under the reform of publishing industry. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.725749

Downloads

Published

2024-01-29

How to Cite

Nugroho, J. W., Azis, F., Dewantara, H., & Isma, A. (2024). Analysis Determinants of Entrepreneurial Interest in the Traditional Cake Industry. Journal of Economics, Entrepreneurship, Management Business and Accounting, 2(1), 47–57. https://doi.org/10.61255/jeemba.v2i1.289