Entrepreneurship Education and Social Media as Drivers of Entrepreneurial Interest: The Role of Motivation as a Mediator Variable

Authors

  • Mas’ud Universitas Negeri Makassar
  • Agusto Patadungan Universitas Negeri Makassar
  • Andini Safitri Syam Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61255/jeemba.v2i3.475

Keywords:

Pendidikan kewirausahaan, Penggunaan media sosial, Motivasi berwirausaha, Minat berwirausaha

Abstract

This study explores the impact of entrepreneurship education and social media usage on entrepreneurial interest, with entrepreneurial motivation acting as a mediating variable among entrepreneurship students at FEB UNM. The research adopts a quantitative approach, utilizing a survey design with a questionnaire as the primary data collection tool. The study targets all entrepreneurship students at UNM, employing a proportional random sampling technique to ensure representative data collection. The findings of this research are expected to serve as valuable information for educators and lecturers, enabling them to better guide and support students in developing their entrepreneurial interests. The study highlights the importance of not only imparting knowledge but also fostering a deep interest in business management among students. This approach ensures that students are equipped not only with theoretical knowledge but also with the practical skills necessary to start and grow their own businesses. The results emphasize the crucial role of motivation in bridging the gap between education, social media, and entrepreneurial success, providing insights for enhancing educational practices to inspire future entrepreneurs.

Abstract views: 74 , PDF downloads: 26

Downloads

Download data is not yet available.

References

Isma, A., Rakib, M., Andriani, R., & Septiani, I. (2023). Pengaruh Kreativitas dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Melalui Motivasi Berwirausaha Pada Santri dan Santriwati Pondok Pesantren Ad-Daraaen Makassar. Journal Of Economcs, Entrepreneurship, Management Business and Accounting, 1(1),1-11.

Atmaja, A. T., & Margunani, M. (2016). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Aktivitas Wirausaha terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 5(3), 774-774.

Budi, B., & Fensi, F. (2018). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha. Jurnal Pengabdian Dan Kewirausahaan, 2(1).

Cahayani, N. L. P., Westra, I. K., Ariyati, N. M., Netriani, N. K., & Sau, T. S. B. (2022). Pengaruh Pengunaan Media Sosial dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa FKIP Universitas PGRI Mahadewa Indonesia. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 14(1), 96-102.

Erwanda, N. H. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Intensi Berwirausaha Dengan Motivasi Berwirausaha sebagai Variabel Intervening (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA).

Ilham, Marhawati, (2023). Pengaruh Pendidikan Kewirauasahaan dan Kreativitas Terhadap Minat Berwirausaha Dengan Efikasi Diri Sebagai Variabel Intervering Pada Studi Mahasiswa Kewirausahaan Universitas Negeri Makassar

Jumadi, R., & Mustofa, N. H. (2022). Pengaruh Media Sosial, Pendidikan Kewirausahaan, Ekspektasi Pendapatan Dan Religiusitas Terhadap Minat Bisnis. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 3(2), 115-128.

Kartika, S., (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. JurnalPenelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113.

Kusumadewi, V. (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Lingkungan Keluarga, Dan Perkembangan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 9(2), 105-112.

Maharani, A. P. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa DI Jakarta (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Muhiba, F. N. (2020). Pengaruh pendidikan kewirausahaan dan penggunaan media sosial terhadap minat siswa menjadi entrepreneur kelas XII Jurusan RPL SMKN 9 Malang (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim).

Pamungkas, A. P., & Indah, M. (2017). Pengaruh Self Efficacy , Pendidikan Kewirausahaan Dan Ekspektasi Pendapatan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Akuntansi the Influence of Self Efficacy , Entrepreneurship Education , and Earning Expectation Towards the Studentsinterest of. Jurnal Fakultas Ekonomi, 1, 1–13.

Paulina, S. (2021). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Kepribadian, Lingkungan Keluarga, Efikasi Diri, Dan Tingkat Penggunaan Media Sosial, Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Prodi Ekonomi Stkip Pgri Bangkalan (Doctoral dissertation, STKIP PGRI Bangkalan).

Permatasari, A. (2016). Pengaruh pendidikan kewirausahaan dan efikasi diri terhadap minat berwirausaha mahasiswa uin syarif hidayatullah jakarta (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Jakarta).

Putri, N. L. W. W. (2017). Pengaruh pendidikan kewirausahaan terhadap minat mahasiswa untuk berwirausaha pada mahasiswa pendidikan ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 9(1), 137-147.

Rembulan, G. D., & Fensi, F. (2018). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, 1(1).

Shoimah, S. (2019). Pengaruh Self Efficacy, Lingkungan Keluarga dan Pendidikan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNISDA Lamongan. J-MACC, 2(2).

Suryana. (2014). Kewirausahaan Kiat Dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat. Susilawaty, E. A. (2022). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan Dan Media Sosial Terhadap

Minat Berwirausaha Mahasiswa. Journal of Business Administration, 2(1), 1-15.

Tangkeallo, D. I., & Tangdialla, R. (2021). Analisis Pendidikan Kewirausahaan dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi UKI Toraja. JEKPEND: Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan, 4(1), 74-79.

Yusuf, (2020). Pengaruh Pendidikan Kewirausahan, Self Efficacy, dan Penggunaan Media Sosisal Melalui Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Ekonomi Pembangunan UNNES Angkatan 2017

Downloads

Published

2024-08-29

How to Cite

Mas’ud, Agusto Patadungan, & Andini Safitri Syam. (2024). Entrepreneurship Education and Social Media as Drivers of Entrepreneurial Interest: The Role of Motivation as a Mediator Variable. Journal of Economics, Entrepreneurship, Management Business and Accounting, 2(3), 143–153. https://doi.org/10.61255/jeemba.v2i3.475